vrijdag 14 juni 2013

Gastblog geschreven voor Reach!

Voor Reach! strategische communicatie en vormgeving mocht ik een gastblog schrijven. Ik volg nu een jaar de opleiding Communicatiemanagement en dan een blog schrijven voor communciatieprofessionals, vond ik zeker een uitdaging.


Ik heb geschreven over reclame met lef. Voor mijn bezoekers die geïnteresseerd zijn in communicatie, verwijs ik je door naar:  Reach!  Of lees het hieronder.


Regina, studente tweedejaars Communicatiemanagement. Blogt over mensen en merken die lef tonen. Kijk op www.leefmetlef.tk

Reclame met lef

Met de hele familie op de bank, de hele avond kijkend naar die ene heilige zender. Nee, dat zie ik bij Regina thuis niet zomaar gebeuren. Vroeger werd je bijna gedwongen om naar die ene zender te kijken, meer aanbod was er niet. Het medialandschap van tegenwoordig heeft zich enorm uitgebreid. Door het brede aanbod kun je als reclamemaker nichen. Maar de aandacht van de consument trek je niet één-twee-drie. De gemiddelde westerling ziet 3.600 reclame-uitingen per dag. Hoe kom jij met je bedrijf of merk dan toch in de picture?

De consument als producent
Maak reclame met lef! We leven in een netwerkmaatschappij, waarbij word-of-mouth heel belangrijk is. Je bekijkt eerder een filmpje als een vriendin je daarover tipt, dan wanneer een bedrijf dat doet. Ook kunnen we niet helemaal meer spreken van een consument. Met de komst van de smartphone is de consument ook producent geworden. Lef valt op en wordt gefotografeerd, gefilmd en gedeeld. Op die manier belandt het zo in verschillende netwerken en maakt de media er een grotere hype van.

Gevaarlijk
Nu nog zorgen dat jouw reclame-uiting gedeeld wordt. Ooit gehoord van de drie G’s? Grof, geil en grappig, daar moet het aan voldoen, willen mensen het doorsturen op social media, bleek uit eerder onderzoek. Ik wil daar graag een vierde G van gevaarlijk aan toevoegen. Niet alleen stunts worden bewonderd door mensen, ook bedrijven die radicale beslissingen nemen of in hun campagne iets durven doen met taboes of gevoelig liggende onderwerpen.

Lef wordt beloond
Bij Business to Consumer marketing zien we al redelijk wat bedrijven die deze stap durven te zetten. Denk hierbij aan autobedrijven met campagnes over anti-zelfmoordauto’s of merken als Red Bull die lef sponsoren. Waarom blijft Business to Business achter? Deze bedrijven lijken vaak voorzichtig te zijn omdat het er zakelijker aan toe gaat. Toch is het heel belangrijk om je te onderscheiden! Durf anders te zijn dan andere bedrijven, neem risico’s en ben niet bang om een fout te maken. Lef wordt beloond.

Wat vinden jullie van mijn gastblog? 

14 opmerkingen:

  1. Wow Regina! Super vet dit joh! Cool dat je voor iemand anders hebt mogen schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke gastpost heb je geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Followed you :)
    I liked your fb page as well!
    Check out this giveaway on my blog

    xx Sofie

    Your Princess is in Another Castle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk en super interessant stukje, ik vind dat je het heel pakkend en duidelijk hebt geschreven! Cool :D

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat super gaaf dat je dit mocht doen zeg! Leuk heb je het geschreven

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk artikel! Tof dat je voor iemand anders mocht schrijven :)

    xo Anouk
    www.keysofanouk.nl

    BeantwoordenVerwijderen